Nikki de Saint Phalle en Jean Tinguely

Close Up, het cultuurbaken van de AVRO, opende gisteravond het nieuwe seizoen met een dubbelportret van Niki de Saint Phalle en Jean Tinguely. Een geanimeerde hommage aan twee bijzondere kunstenaars, die artistiek een vruchtbaar koppel vormden. Hun huwelijk hield geen stand (Jean wilde een kind en Niki wilde hem die niet geven) maar wel hun bondgenootschap in de kunst.

 Niki de Saint-Phalle werd in Parijs geboren. Zij was de dochter van een rijke Franse bankier en een Amerikaanse uit een welgestelde familie. Haar eigenlijke naam was Cathérine Marie-Agnès Fal de Saint-Phalle. Vanaf haar derde groeide ze op in New York. Daar trouwde ze toen ze negentien was met de schrijver Harry Matthews, met wie ze al snel twee kinderen kreeg. In 1950 keerde ze terug naar Parijs. Ze werd een gevierd fotomodel, onder andere voor Vogue.

Na een zenuwinzinking begon ze in 1952 in de psychiatrische inrichting te schilderen.

Haar kunst is voornamelijk bedoeld als een protest tegen een door mannen gedomineerde wereld. Niet onbegrijpelijk, als je weet dat ze op haar twaalfde door haar vader verkracht is en regelmatig afgeranseld werd door haar moeder. Ook Jean Jean Tinguely werd in zijn jeugd door zijn vader zwaar mishandeld.

Niki wordt onder meer bekend door haar action painting. In galerieën gebruikte ze een 22.geweer om te schieten op gipsen sculpturen waaronder zakjes gekleurde verf waren aangebracht. De verf verspreidde zich daardoor al “bloedend” over het maagdelijke wit van het gips.

 In 1965 ontdekte ze Nana, oorspronkelijk een meid van de straat en een romanfiguur van de Franse schrijver Emile Zola. Twee jaar later was een reusachtige “Nana” de blikvanger van het Franse paviljoen op de Expo in Montreal.

Niki de Saint-Phalle was een universele en veelzijdige kunstenares. Zij schreef voor het theater, ontwierp kostuums en sieraden, had haar eigen parfumlijn en waagde zich zelfs op het terrein van de film ( Daddy, 1973). Alles eigenlijk om het patriarchaat en de almacht van de vader te attaqueren. Ze beschouwde zich als een terroriste van de kunst. “Ik schoot tegen Daddy, tegen alle mannen” zei ze. Toch waren de reusachtige Nana’s min of meer tekenen van verzoening.

Aan het eind van de jaren zeventig begon Niki de Saint-Phalle aan haar meest ambitieuze project, een Tarot sculptuurtuin in het Italiaanse Toscane. Na meerdere bezoeken aan deze tuin heb ik me bij de keuze van een naam voor mijn praktijk en de opzet van een passende website laten inspireren door de symboliek van Niki’s schitterende paradijs.

 Salomé Philips  www.weerspiegelingen.nl

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s